Pilootprojekti eesmärk oli kontrollida piirkiiruste määramise metoodika ja arvutusmudeli parameetrite sobivust Eesti tingimustes, jälgides liiklejate käitumist vastavalt muudetud liikluskorraldusele. Pilootprojektiga taheti kontrollida metoodika usaldusväärsust ning selle sobivust erinevates olukordades. Pilootprojekti käigus mõõdeti liiklejate tegelikke sõidukiiruseid enne ja pärast piirkiiruste muutmist, et saada aimu, kas kehtestatud piirang oli põhjendatud, liiklejatele arusaadav ja usutav. Põhjendatud ja usutav on kiiruspiirang, mida toetab liikluskeskkond ja seeläbi enamus sõidukijuhtidest tunnetavad seda loogilisena ning järgivad seda.
1. aprill 2019 alustas Maanteeamet kahel katselõigul sõidukiiruste määramise metoodika pilootprojektiga, kus rakendatakse eelkõige ohutusest lähtuvaid ühtseid põhimõtteid. Pilootprojekti eesmärk on viia maanteelõikude kiirusrežiim vastavusse liikluskeskkonnaga, arvestades tee funktsiooni ja parameetreid, liiklussagedust, liikluse koosseisu ning teega piirnevat maakasutust.
Katselõikudeks valiti lõigud Tallinna–Rapla–Türi maanteel ja Jõhvi–Tartu–Valga maanteel.
Katsetee nr 3 Jõhvi – Tartu – Valga
Katsetee nr 15 Tallinn – Rapla – Türi
Etapid
2018
Sõidukiiruste töögrupp
- ei anna mudel usaldusväärseid tulemusi kiiresti suureneva asustusega aladel, mis on väljaspool ametlikku linnapiiri;
- lähtub mudel parameetrite keskmistest väärtustest ning ei arvesta nende võimalike hooajaliste muutustega ega registritest saadud andmete kvaliteediga;
- kohad, kus arvutusmudel alandab piirkiirust ainult nähtavuse tõttu (nt püstkõverikud), mis ei ole liiklejatele arusaadavad. Reeglina on sellistes kohtades peatumisnähtavus piiratud väga lühikesel alal ning muid riskifaktoreid ei esine.
Arvutusmudelil on selge potentsiaal kiirusrežiimide ühtlustamiseks ja liiklejatele mõistetavate kiiruspiirangute kehtestamiseks Eesti põhi- ja tugiteedel. 2020. aastal jätkatakse mudeli arendamisega, õpetatakse mudelit katseprojektis avastatud erandeid edaspidi tuvastama ja välistama ning jälgitakse kiiruskäitumist katselõikudel. Hiljemalt 2020. aasta lõpuks peab põhi- ja tugimaanteedel piirkiiruste määramise arvutusmudel ja protsess saama SKTG-s kinnituse.
Katseprojekti uuring
Lisainfot leiab siit: