Ettevaatust – uuel Tartu maanteel on tihe põdraliiklus

17. september 2020 - 8:55

Augusti keskpaigas avatud uuel Kose–Võõbu teelõigul võib tihti kohata metsloomi, millest annavad sõidukijuhtidele märku ja hoiatavad automaatsed loomatuvastussüsteemid muutteabega liiklusmärkide kaudu.

Paraku on olnud juba juhtumeid, kus vaatamata hoiatustele ja piirangutele ei alanda sõidukijuhid  piisavalt kiirust isegi juhul, kui põdrad on jõudnud juba sõidutee äärde ning alustamas teeületust. “Kui hoiatus- ja kiiruspiirangumärgid on süttinud, palume liiklejatel olla loomade ületusalade lähedal eriti tähelepanelikud. See tähendab, et mõistlik on alandada sõidukiirust ning vajadusel peatuda ja lülitada sisse ohutuled,” lausus Maanteeameti liiklusjuhtimiskeskuse juhataja Siim Vaikmaa.

Kose–Võõbu neljarajalisele teelõigule rajati lisaks ökoduktidele ka kolm metsloomade teeületusala, kuhu on paigaldatud uudne automaatne loomatuvastussüsteem. Süsteem tuvastab suuri metsloomi nagu põder, karu, metskits, metssiga, kelle kohta antakse ka hoiatus. Väiksemaid loomi (rebane, kährik jt) hoiatussüsteem ei tuvasta. Teeületusaladel on 300 meetri ulatuses katkestatud ulukitara ning tee teljele on keskpiirde asemel rajatud kummipostid ja põristid. Aladele lähenemisest annavad märku teekattele maalitud põdrakujutised.

Kümme radarit jälgivad tee äärt tuvastusalal ning registreerides looma, saadetakse signaal aladele vahetult eelnevatele muutteabega märkidele, kus süttib metslooma hoiatusmärk ning lubatud sõidukiirust alandatakse astmeliselt 70 kilomeetrini tunnis. Looma lahkudes tuvastusalalt hoiatusmärgid ja kiiruspiirangumärgid kustuvad.

Praegu on süsteem veel seadistamisel ning hoiatus võib viibida, seetõttu on kiirus enne metsloomade ületuskohti alandatud 90 kilomeetrini tunnis. „Tähelepanelik tasub neil aladel olla ka siis, kui muutteabega märgid on pimedad. Tegemist on tehniliselt keerulise arendusjärgus süsteemiga, mis ei pruugi veel 100% kindlusega iga kord toimida,“ rõhutas Vaikmaa.

Süsteemiga on ühendatud termokaamera, mille salvestiselt on võimalik tuvastada ulukiliik. Esimese kuu kogemus on näidanud, et metsi läbival uuel teelõigul sattuvad metsloomad teele ka pärast selle avamist liiklusele. Praktiliselt iga päev ületavad teed põdrad, samuti on tuvastatud metskitsi, metssigu, palju väiksemaid loomi ja isegi karu. Enamasti ületavad loomad teed hämaras ja pimedal ajal, kui liiklust on vähe, aga nähtavus halb.

Peatselt algav põtrade jahi- ja jooksuhooaeg ning pimeda aja pikenemine tiheda liiklusega perioodile suurendab oluliselt avariiohtu. Sügishooaeg on seni statistiliselt olnud kõige suurema metsloomaõnnetuste arvuga. Põdraavariid on lõppenud pahatihti lisaks uluki hukkumisele ja materiaalsetele kahjudele ka inimvigastusega. Igal aastal registreeritakse Eesti teedel keskmiselt 120 sõiduki ja looma kokkupõrget, mille tagajärjel tekib kahju inimesele või tema varale. Inimkannatanu tekkimise riski kokkupõrkel suurendab oluliselt suur kiirus Tallinna–Tartu maanteel.

 

Vaata liikluskaamera videot süsteemi toimimisest. Siin on oluline meeles pidada, et kaamera on sisse suuminud ning märkide vahemaa on oluliselt pikem kui videolt tundub. Samuti tundub sõidukite kiirus tegelikust madalam.

Vaata termokaamera videot põtradest tee ääres.

Loe lisainfot siit https://www.mnt.ee/et/tee/metsloomad-teel-kuidas-kaituda.

Veel uudiseid samal teemal

Auhind
10.09.2020

Maanteeamet ootab nominente Liiklusohutuse auhinnale

Liiklusohutuse auhinnaga tänatakse selle valdkonna Eesti silmapaistvamaid kohalikke omavalitsusi, ettevõtteid, koostööpartnereid, sündmusi, õpetajaid ja ettevõtlikke inimesi. Kandidaate saab esitada kuni 19. oktoobrini 2020. Auhinnad antakse välja seitsmes kategoorias, nii regioonipõhiselt ...Loe edasi
Kampaania "Võta aega, mitte elu!" plakat
13.07.2020

Maanteeameti kampaania „Võta aega, mitte elu“ tuletab meelde kiiruse ületamise ohtlikkust

2019. aastal tuvastas Politsei- ja Piirivalveamet kokku 50 851 kiiruse ületamist, mida on 39% rohkem kui 2018. aastal. Enim suurenes nende osakaal, kes ületasid kiirust kuni 20 km/h, mis moodustas ...Loe edasi
Kampaania plakat
15.06.2020

Sõidukijuhtide teadlikkus alkoholi mõjust ei ole aastatega oluliselt paranenud

Möödunud aastal toimus joobes sõidukijuhi osalusel 134 inimkannatanuga liiklusõnnetust, milles hukkus 10 ja sai vigastada 160 inimest. Selle aasta esimese viie kuu jooksul on toimunud joobes juhi osalusel 51 liiklusõnnetust, ...Loe edasi