Maanteeamet: valitsevad ilmastikuolud ei lase kruusateede olukorda kiiresti parandada

20. märts 2017 - 14:03

Maanteeamet palub liiklejatelt kannatust väiksematel riigi kruusateedel sõitmisel, kuna saabunud kevadiste ilmade tõttu esineb neil olukordi, mil teed on sõiduautodega raskesti läbitavad.

Maanteeamet on probleemiga kursis ja teeb koos hooldeettevõtjatega kõik endast oleneva olukorra parandamiseks. Kuid madala, läbivettinud ning ebapiisava koostise ja paksusega kruusakihi korral on tõhusate meetmete tarvitusele võtmine kuni muldkehade tahenemiseni keeruline.

Kruusateede muldkehad  on paljudel juhtudel välja ehitamata või rajatud vanadele muldkehadele, millel puudub korralik filtratsioon. Olukorda on võimalik leevendada ja seda tehakse, kuid igale poole jõudmine võtab aega. Kõige efektiivsem ja kiireim moodus kruusatee katte hooldamiseks on selle hööveldamine, ent enne alustamist tuleb enamasti ära oodata teepinna tahenemine. Märja kruusakihi liigutamine ühest tee äärest teise ei anna oodatud tulemust. Kruusateede kulumiskihi taastamiseks kasutatakse keskmiselt 30 tonni purustatud kruusa kilomeetri kohta.

„Kahjuks on selle aasta ilmastikuolud kruusateede jaoks keerulised,“ sõnab hooldeosakonna juhataja Rainer Kuldmaa. „Viimati oli nii pehme talv kolm aastat tagasi.“

Lisaks sellele mõjutab teede seisukorda oluliselt ka see, kas raskevedusid teostavad ettevõtted peavad kinni massipiirangutest. Kui seda ei tehta, võib tee muutuda läbimatuks ning selle taastamine on aeganõudev ja kulukas.

Igal aastal teostatakse ka kruusateede remonte, käesoleval aastal ligikaudu 300 kilomeetril. Eelnevalt vaadatakse üle raskesti läbitavad ja muud remonti vajavad teelõigud ning vajadusel korrigeeritakse remondinimekirju. Maanteeamet püüab probleemsemate teede remondivajadustega veel käesoleva aasta remondikavade koostamisel arvestada.

Maanteeametilt on küsitud, millal viiakse kõik kruusateed katte alla. Seda on Maanteeamet aastate jooksul ja ressursside olemasolul teinud. Elanike nõudlus selles osas on märkimisväärselt suurem kui Maanteeameti võimalused. Kruusatee suvise hooldamise kilomeeter maksab keskmiselt 850 eurot aastas. Kuna rahaline ressurss on piiratud, siis mõjutab see valikuid.

Tolmuvabade katete rajamise ja püsimise eelduseks on aastaringne kandevõime olemasolu, st toimivat veterežiimi piki ja põikkraavide näol ning piisavate dreenivate omadustega muldkeha ja kruuskatet.

Siiani on riigimaanteedel ehitatud tihedama tee-äärse asustatusega lõikudele tolmuvabu kergkatteid, eesmärgiga parandada just sealsete elanike elukeskkonda. Samas ei saa teeomanik anda garantiid, et rajatud kattekonstruktsiooni ei teki lähiaastatel ühtegi deformatsiooni – nagu nimetus ütleb on tegemist kerge katte-konstruktsiooniga, mis ei ole mõeldud suure hulga raskeliikluse jaoks ja mis kevadise maa sulamise ajal on eriti tundlik.

„Maanteeamet soovib kindlasti kõikide teede paremaks muutmist, ent valikute tegemisel tuleb lähtuda ka liiklussagedusest teel – kas pöörata rohkem tähelepanu teele, kus sõidab ööpäevas 20 või 200 autot,“ selgitab Kuldmaa.

Siiski tuleb praeguses olukorras arvestada, et teedele tuleb seada massipiiranguid, vältimaks nende veelgi suuremat kahjustamist. Maanteeamet loodab väga, et raskevedusid teostavad ettevõtted nendest kinni peavad.

"Tolmuvabad katted kruusateedele: objektid aastateks 2017 – 2020" leiab siit.

Täiendav info:
Kai Simson
Maanteeamet
Avalike suhete osakond
636 1126 / 506 1407
kai.simson@mnt.ee 

Veel uudiseid samal teemal

03.03.2017

Riigiteedel on üle 2400 km ulatuses kehtestatud massipiirangud

Riigiteede edasiste kahjustuste ärahoidmiseks kehtestab Maanteeamet teedele massipiiranguid. Tänaseks on massipiiranguid riigiteedel 2415 km ulatuses. Piirangud kehtestatakse eelkõige väiksematel riigiteedel, kus puudub vete ärajuhtimise võimalus ning tee kandevõime on ebapiisav ...Loe edasi
20.02.2017

Kruusateede kandevõime nõrgenemise tõttu kehtestatakse massipiirangud

Viimaste päevade temperatuuritõus on viinud riigi kruusateed kohati olukorda, kus teede säilimise eesmärgil kehtestatakse massipiirangud. Olukord on keerulisem Lääne-Eestis. Kruusateede muldkehade alumised kihid on jääs, ülemine kruusakiht aga kohati sulanud ...Loe edasi
04.11.2016

Muutlikud teeolud püsivad kogu nädalavahetuse

Riigi Ilmateenistuse andmetel püsib talvine ilm Eestis nii laupäeval kui pühapäeval. Teehooldajad teevad riigiteedel talihoolet kindlasti ka nädalavahetusel, kuid teed võivad kohati ikkagi talviselt libedaks muutuda. Liiklejatel tuleb ohutuks liiklemiseks ...Loe edasi